Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Keluarga - siri 1
Tuesday, November 14, 2006
Assalamualaikum.

Saya masih dalam happy mood menimang cahaya mata ke-2. Terus terang saya cakap, semangat nak menulis kat blog ni agak kurang sebenarnya. Datuk R, Hakuchou san, dan kawan-kawan lain yang berkemahiran dalam Nihongo tak teringin nak menulis kat sini? Saya tahu ramai pembaca di sini yang Nihongo level mereka lagi tinggi dari saya. Mari kita berkongsi ilmu yang kita ada dengan kawan-kawan di sini. InsyaAllah berguna.

Sekarang ni isteri dan anak-anak saya berada di Terengganu, balik ke rumah mertua saya. Tinggallah saya sorang sorang kat sini. Seminggu sekali baru saya balik berjumpa diorang. Hukhukhuk...

Sedar tak sedar, saya sudah bergelar bapa kepada 2 orang anak. Seorang lelaki, seorang perempuan. Cepatnya masa berlalu. Anak lelaki saya yang sulung tu dah bergelar abang. Manakala anak perempuan saya bergelar adik. Begitulah cepatnya perjalanan masa zaman sekarang. Secepat perhubungan sesama kita di dunia internet / cyber .

Baiklah, bagaimana untuk memanggil ayah, ibu, abang, kakak, adik dalam Nihongo? Mari kita belajar untuk panggilan tersebut hari ini.

Keluarga = Kazoku
Ayah = Otou san (Cici)

Emak = Okaa san (Haha)

Abang = Onii cyan (Ani)

Kakak = Onee cyan (Ane)

Adik lelaki = Otouto
Adik perempuan = Imouto


Esok saya akan terangkan serba sedikit cara untuk menggunakan perkataan-perkataan di atas.

Sekian dulu untuk hari ini.

Wassalam.

Quote of the day:
"Life being what it is, one dreams of revenge."
- Paul Gauguin (1848 - 1903)
posted by Abdul Hidier @ 9:19 AM  
4 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com