Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Aku pulang...
Thursday, October 05, 2006
Assalamualaikum.

Saya nak sambung sikit berkenaan posting semalam. Kalau semalam kita belajar irashaimase dan ojyamashimasu, hari ini kita belajar lagi 2 perkataan:
Tadaima = Saya pulang
Okairi = Selamat pulang


Kalau sesapa yang suka tengok citer karton Shincyan tu, mungkin pernah dengar Shincyan cakap "aku pulang" waktu balik dari tadika. (eh.."aku pulang" tu kat tv7 ke kat tv indonesia ye? tak pasti lah). Orang jepun memang begitu cara diorang. Bila sampai ke rumah, diorang akan cakap Tadaima dan orang dalam rumah akan jawab Okairi.

Contoh :

Nakata san baru pulang dari kerja. Sampai depan pintu rumah.
Isterinya ada di dalam rumah.

Nakata : Tadaima
Isteri Nakata : Okairi

Mudah kan perkataan kita pada hari ini?
Selamat menggunakan Tadaima dan Okairi.

Wassalam.

Note:
Bulan puasa ni ramai yang minat memasak. Anda ingin memasak?
Klik sini untuk mendapatkan resepi-resepi istimewa.


Quote of the day:
"If you don't find it in the index, look very carefully through the entire catalogue."
-Unknown
posted by Abdul Hidier @ 12:56 PM  
4 Comments:
  • At 2:08 PM, Anonymous Labanon said…

    Wow.. leh laa nanti pulang dari sekolah lepas bagi salam terus cakap jepun :D Terperanjat mak aku :P

     
  • At 3:23 PM, Anonymous Fuad said…

    Tadaima otosan, okasan.. Heheh.. btol dak?

     
  • At 3:25 PM, Blogger Abdul Hidier said…

    ha ah labanon..
    nak lagi best guna loghat kelate..
    cam ne tu yer? hehe..

    wah fuad byk tahu nihongo ye..
    ada blajo nihongo kot dulu?

     
  • At 5:26 PM, Anonymous Fuad said…

    Tak pernah belajar pon.. tgk anime jek.. Ni harap boleh blajar sampai cair kat blog nih.. Sila bagi tunjuk ajar sensei....

     
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com