Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Irashaimase - Welcome
Wednesday, October 04, 2006
Assalamualaikum.

Hari ni dah hari ke-11 Ramadan. Pagi tadi di radio ERA, ada citer pasal perubahan pada diri anda selepas 10 hari berpuasa.Pada diri para pembaca, ada perubahan apa-apa tak? Kalau ada perubahan ke arah yang lebih positif , baguslah.Tapi kalau ada perubahan ke arah yang negatif tu, cepat-cepatlah cermin diri. Jangan sampai menyimpang jauh dari jalan kebenaran.

Berbalik kepada pelajaran nihongo kita pada hari ini. Hari ini kita belajar 2 ayat yg mungkin boleh digunakan oleh tuan rumah, tuan kedai dan juga tetamu.
Irashaimase - i-ra-sha-i-ma-se - Welcome
Ojyamashimasu - O-jya-ma-shi-ma-su - Kami datang berkunjung (mengganggu) ke rumah anda


Kalau ada yang suka tengok citer jepun, mungkin perasan perkataan irashaimase tu
disebut. Selalu nya bila kita masuk mana-mana kedai jepun, diorang akan ucapkan
irashaimase tu kepada kita. Kalau kita pergi melawat rumah orang jepun pon diorang
ucapkan irashaimase waktu nak jemput kita masuk.

Manakala ojyamashimasu pulak digunakan waktu nak masuk rumah orang.
Kira nya lepas kasi salam, waktu orang tu jemput masuk tu kita cakap la ojyamashimasu.
Takut-takut kedatangan kita ni mengganggu tuan rumah. So kita cakap la gitu.

Contoh:
Ali pergi ke kedai Best Denki. Dia di sambut oleh jurujual.
Jurujual : Irashaimashe (sambil memberikan senyuman).
Ali : (er..Ali nak jawab apa ye? ada pembaca yang tahu? saya biasa nya tak balas apa pon)

Ali pergi berkunjung ke rumah Nakata san.
Ali tekan loceng umah dan Nakata pon bukak pintu.
Nakata : Oh Ali san. Irashaimase.
Ali : Ojyamashimasu.
Ali pon melangkah masuk ke dalam rumah Nakata.

Begitu lah adanya ayat nihongo kita pada hari ini.
Mungkiin boleh diguna pakai waktu hari raya nanti. :)

Wassalam.

Quote of the day:
"If people never did silly things, nothing intelligent would ever get done."
- Ludwig Wittgenstein
posted by Abdul Hidier @ 10:58 AM  
4 Comments:
  • At 12:08 PM, Anonymous Fuad said…

    Pernah tgk tgk cite anime, kalo nak kuar rumah dia ada cakap something.. Ape ye.. Pastu masa nk makan macm attakadimash.. heheh.. ntah betol ke tak..

     
  • At 1:21 PM, Blogger Abdul Hidier said…

    betul tu....
    byk lagi perkataan untuk keluar rumah..balik rumah..
    sesapa yang tengok katon shincyan (hari sabtu kol 7 tv7)kalau perasan, shinchan selalu cakap 'aku balik'..
    sebenarnye memang org jepun akan ucapkan ayat tu bila sampai kat rumah..insyaAllah saya citer dalam posting akan datang..

     
  • At 11:07 AM, Anonymous hakuchou said…

    apabila masuk ke kedai dan disambut dengan perkataan "Irasshaimase", ada sesetengah pengunjung kedai yang membalas dengan perkataan "doumo" atau "konnichiwa" (atau konbanwa atau ohayo gozaimasu mengikut waktu dia mengunjungi kedai tersebut),
    dan tidak kurang pula yang hanya tunduk tanpa berkata apa-apa.

     
  • At 4:20 PM, Blogger [GyLerZ] said…

    eh..tp ada gak org kata konnichiwa maksud lain dia slmt dtg.btul ke?

     
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com