Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Lawan cerdik
Friday, November 24, 2006
Assalamualaikum.

Ada kawan saya yang bertanya,
"Det, apsal ko tak ajar perkataan pelik-pelik dalam blog ko.. ? ajar lah bodoh ke, apa ke..".
Hehe...tersenyum saya. Memang lumrah alam, perkataan kurang enak ni senang kita ingat. Dengar sekali pon dah boleh ingat sampai bila-bila.

Baik lah. Bagi memenuhi permintaan kawan saya tu, hari ini kita belajar perkataan bodoh dalam bahasa Jepun. Mungkin perkataan hari ini agak kasar. Gomen nasai.

Baka = Stupid
Aho = Stupid

Ada 2 perkataan yang seringkali di gunakan dalam Nihongo ni. Baka dan aho. Dua-dua nya membawa maksud bodoh. Beberapa contoh kegunaannya:-

Baka ka omae - Engkau bodoh ke?
Aho ka omae - Engkau bodoh ke?
Anata wa baka da ne - Bodohnya awak ni.

Dan lain lain lagi lah.

ps : Jangan cakap kat orang yang anda tak kenal ye. Nanti tak pasal-pasal bergaduh. :)

Wassalam.

Quote of the day:
"Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege."
- Unknown
posted by Abdul Hidier @ 3:28 PM  
2 Comments:
  • At 2:36 AM, Anonymous aku said…

    baka dan aho.. teringat cerita naruto...

     
  • At 11:00 PM, Blogger cikin said…

    boleh x nak belajar bahasa jepun yg peringkat beginner nye???
    tp,,,sye da tau tulis hiragana ngan katakana...
    cume ak bina ayat ngan maksud ayat je x paham....
    onegaishimasu!!!!!!

     
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com