Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Nama saya...
Monday, September 04, 2006
Assalamualaikum.

Apa khabar anda semua? Masih ingat lagi 2 perkataan dalam kelas yang lepas?HAJIMEMASHITE dan NIHONGO.
Saya harap anda masih ingat. :)

Hari ini kita akan belajar cara untuk memperkenalkan diri.
Ye lah, selepas cakap Hajimemashitekat orang lain, pasni nya kita nak kasitau nama kita.

3 perkataan baru untuk hari ni:
1. Watashi
2. Wa
3. Desu

Watashi bermaksud saya.
Wa bermaksud 'is'.
Desu pulak tiada maksud. Desu ini tiada penggunaan nya dalam bahasa Melayu.
Desu digunakan untuk menunjukkan sopan santun dalam sesuatu ayat.
Watashi wa Ali desu = Saya ialah Ali.

Baiklah.Mari kita gunakan perkataan-perkataan ini.

Contoh dialog:-

Ali : Hajimemashite, watashi wa Ali desu.
Abu : Hajimemashite, watashi wa Abu desu.

Maksudnya:

Ali : Salam perkenalan. Nama saya Ali.
Abu : Salam perkenalan. Saya Abu.

Note : Walaupon translation di atas sedikit berbeza, tetapi maksud adalah sama.

ps: Hari ini saya terima file menarik dari seorang kawan melalui email. Saya ingin berkongsi dengan pembaca di sini. Boleh download dari link di bawah.
Uji IQ anda. (sila klik kanan dan select save as).

Quote of the day:
"It's easy to remain mediocre. All you need to do is spend major time on minor things with minor people."
-Jim Rohn
posted by Abdul Hidier @ 1:35 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com