Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Hajimemashite
Friday, September 01, 2006
Assalamualaikum.

Pejam celik, pejam celik, dah masuk bulan September.Dah 49 tahun kita merdeka.Cepatnya masa berlalu. Dah 9 bulan dalam tahun 2006.Apa agaknya yer pencapaian kita dalam tahun ni?

OK.Seperti yang dijanjikan, kita mula belajar bahasa jepun. Untuk hari ni, kita belajar perkataan ini:
HAJIMEMASHITE. ha-ji-me-ma-shi-te
NIHONGO. ni-hon-go

Untuk makluman, Hajimemashite adalah perkataan bahasa jepun pertama yang saya belajar di kelas bahasa jepun dulu. Waktu tu saya takde langsung basic bahasa jepun.Terpinga-pinga saya pasal cikgu yang ajar bahasa jepun tu, masuk kelas jek terus cakap HAJIMEMASHITE.

Apa maksud HAJIMEMASHITE ni?Maksud nya SALAM PERKENALAN atau pon NICE TO MEET YOU dalam English.Sebenarnya tiada direct translate untuk perkataan ini dalam bahasa Melayu ataupon English.Perkataan ini kita gunakan bila pertama kali berjumpa orang.

NIHONGO pulak bermaksud Bahasa Jepun.Mulai hari ini, saya akan gunakan perkataan Nihongo setiap kali menyebut bahasa Jepun.


Contoh gunaan:Ali pertama kali berkenalan dengan Abu.

Ali : Hajimemashite. Saya Ali.
Abu : Hajimemashite. Saya Abu.
Ali : Saya baru mula belajar Nihongo hari ini.
Abu : Oh ye ke.Saya sudah belajar Nihongo selama sebulan.

Saya harap penerangan saya ini senang untuk difahami.
Sekian dulu untuk perkataan pertama dalam sesi suai kenal kelas Nihongo (bahasa Jepun) pada hari ni.

Wassalam.

ps: Kalau berminat dengan Doraemon, boleh lah upload file lirik lagu doraemon di sini.
LAGU DORAEMON

Quote of the day:
"If you know yourself and your enemy, in a hundred battles, you will never fear the result."
-Sun Tzu

posted by Abdul Hidier @ 3:40 PM  
1 Comments:
  • At 8:02 PM, Blogger aby said…

    nak tnya sikit la..
    ape beza hajimemashite dgn doozo yoroshiku?
    org ckp doozo yoroshiku pun maksud dia Nice To Meet U..

     
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com