CBOX |
|
GoogleAd |
|
Flag Game |
|
Amazon |
|
Statistik |
|
|
What time is now? |
Wednesday, September 13, 2006 |
Assalamualaikum. Ohayou gozaimasu.
Semalam kita dah belajar number dalam Nihongo. Ada pembaca mencadangkan agar lebih menonjolkan sifat ke'Jepun'an dalam blog ini. Di sini saya sertakan gambar untuk number dalam tulisan jepun. Saya tidak menaip tulisan jepun di sini kerana bimbang ada sesetengah pembaca tidak boleh display tulisan jepun. InsyaAllah nanti saya tambahkan sedikit demi sedikit perkara yang menampakkan ke'Jepun'an.
Hari ini kita belajar cara untuk bertanya masa pulak. Sambil belajar perkataan baru, boleh juga kita gunakan number yang kita dah belajar semalam.
Ayat hari ni: Ima wa nan ji desu ka? What time is now? Sekarang pukul berapa?
Ima - Now Wa - Is Nan (nani) - What Ji - Time
Bila orang dah tanya kita, mesti nak jawab kan. So cara menjawab nya: Ima wa ●● ji desu. Now is ●● o'clock. Sekarang pukul ●●.
(●● itu mewakili masa).
Ima wa ichi ji desu. Ima wa ni ji desu. Ima wa san ji desu. Ima wa yon (yo) ji desu. Ima wa go ji desu. Ima wa roku ji desu. Ima wa nana (shichi) ji desu. Ima wa hachi ji desu. Ima wa kyu (ku) ji desu. Ima wa jyuu ji desu. Ima wa jyuu ichi ji desu. Ima wa jyuu ni ji desu. (Perkataan dalam kurungan jugak boleh digunakan. Sama maksud)
Kita gunakan dalam perbualan:-
Ali : Abu, pakai jam tak? Abu : Pakai. Ali : Ima wa nan ji desu ka? Abu : Ima wa ichi ji desu. (sekadar contoh pukul 1).
Untuk hari ni, fahamkan penggunaan jam dahulu Esok kita belajar pula cara untuk memberitahu minit.
Wassalam.
Quote of the day: "Success produces success, just as money produces money" - Diane Ackerman
Bosan belajar? Download GOLF GAME di bawah untuk menghilang tensen belajar. GOLF GAME (right klik and press save target as untuk memudahkan proses download).
|
posted by Abdul Hidier @ 10:44 AM |
|
|
|
Waktu Solat |
|
About Me |
Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
|
Previous Post |
|
Archives |
|
Subscribe |
|
Powered by |
|
|
Download |
|
Neo |
|
|