Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Number
Tuesday, September 12, 2006
Assalamualaikum.

Dalam kehidupan ini, kita tidak dapat berpisah dari pengiraan atau number. Setiap hari kita akan berhadapan dengan number. Tidak kira latar belakang, pendidikan ataupon pekerjaan. Paling tidak, kita akan melihat jam - sudah pastinya berkaitan dengan number.

Dalam Nihongo, penggunaan number agak komplex. Banyak berbeza untuk setiap kegunaan.Tapi tak mengapa. Kita belajar slow2. Sehari selembar benang, lama-lama jadilah kain. Itu pon kalau kita tak stop di tengah jalan.

Hari ini kita berkenalan dengan number asas. Dari 1 sampai 10 cukuplah saya rasa.
Hafal jangan tak hafal.

1. Ichi - i-chi
2. Ni
3. San
4. Yon
5. Go
6. Roku
7. Nana / Shichi - shi-chi
8. Hachi - ha-chi
9. Kyu
10. Jyu

Yes...kita sudah kenal number dalam Nihongo sampai 10.
Nak lagi sikit?

Ini panduan untuk number seterusnya:
Jyu = 10
So letak number lain di belakang jyu
11. Jyu ichi
12. Jyu ni
13. Jyu san
dan seterusnya sampailah no 19..

Untuk number puluh pula,
Jyu = 10
Letak number lain di hadapat akan jadi xx puluh.
20. Ni jyu
30. San jyu
40. Yon jyu
dan seterusnya sampai lah no 90.

Lagi........
21. Ni jyu ichi
31. San jyu ichi
41. Yon jyu ichi
dan seterusnya sampailah no 99.

Faham tak? Saya harap semua faham dengan penerangan saya ini.Kalau ada masalah, boleh lah hubungi saya untuk penerangan lanjut.

Wassalam.

Quote of the day:
"If you want to succeed you should strike out on new paths rather than travel the worn paths of accpected success."

- John D. Rockefeller
posted by Abdul Hidier @ 11:41 AM  
3 Comments:
  • At 10:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    lawa template ;)

    nnt bl saya dah balik u saya cuba hebohkan blog nie..
    kat sana ramai peminat anime

    jangan lupa letak link saya pulak ya. ;)

     
  • At 10:00 AM, Blogger Abdul Hidier said…

    Terima kasih kerana melawat. Saya dah letakkan. Cuba tgk sebelah kiri. :)

     
  • At 2:41 PM, Blogger aby said…

    slain yon (4), bleh gak tulis shi kan?

     
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com