Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou

Start your Japanese knowledge from the most basic.

 
CBOX
GoogleAd
Google
Web www.hidet.blogspot.com
Flag Game
Amazon
Statistik
visitor stats
Melancong
Monday, September 18, 2006
Assalamualaikum.
Minna san, ogenki desu ka?

Hari ni kita belajar ayat pergi melancong / jalan-jalan:
Ryokou he ikimasu - ryo-kou he i-ki-ma-su.
Maksud nye pergi melancong lah.
Ryokou = Melancong

Sebenarnya hari ini mood nak mengajar Nihongo kurang sikit.
Lebih kepada mood nak bercerita pengalaman pergi melancong. :)

Hari Ahad yang lepas, saya dan keluarga meluangkan masa pergi makan angin kat TANJUNG PIAI - THE SOUTHERNMOST TIP OF MAINLAND ASIA - satu tempat kat negeri Johor. Tempat ini telah diwartakan sebagai Taman Negara Johor. Dihiasi dengan pokok bakau dan api-api.

Terletak di daerah pontian, dekat-dekat dengan Kukup. Kalau dari JB, senang sajek nak pergi ke tempat ni. Just follow the signboard, and for sure you wll arrive there. Saya pon kali pertama pergi ke sana. Best nya dapat duduk kat tempat paling hujung kat benua asia ni. Kepada yang belum pernah sampai ke sana, Untuk orang yang suka alam semulajadi,kedamaian, green, jauh dari hiruk pikuk kota macam saya, apa kata luangkan masa untuk pergi.

Teringat saya waktu kat Jepun dulu.Saya berpeluang pergi ke tempat paling utara - WAKKANAI - THE NORTHERN CITY OF JAPAN - satu tempat kat Pulau Hokkaido. Sebab Wakkanai ni kedudukannya paling utara, cuaca di sana agak sejuk.

Walaupon saya pergi dulu waktu musim panas, kesejukan nya masih terasa. Saya terpaksa pakai sehelai lagi baju sejuk - saya ni tak tahan sejuk. Waktu berdiri kat situ, nampak satu pulau nun sayup di kejauhan. Orang kata pulau tu kepunyaan nagara Rusia. Ntah lah, saya tak pasti betul ke tidak.

Wah, kalau nak cerita pasal pengalaman melancong, agak banyak jugak. Tapi saya tak pandai nak mengolah ayat. Nanti, tak pasal-pasal tempat yang menarik tu jadi macam tak menarik bila saya cerita.

Kepada yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang 2 tempat ini - TANJUNG PIAI dan WAKKANAI, boleh lah search sendiri di laman web. Banyak lawan web yang menceritakan tentang tempat tersebut.

Saya stop di sini dulu untuk hari ini. Ingat ayat hari ini:
Ryouko he ikimashita.

Wassalam.

Quote of the day: "Perjalanan beribu batu dimulakan dengan satu langkah yang pertama" - tak ingat lah sapa punya quote ni....
posted by Abdul Hidier @ 10:53 AM  
2 Comments:
  • At 12:15 PM, Blogger Labanon said…

    Ryokou he ikimasu.. kekeke berbelit lidah nak sebut :D

     
  • At 1:38 PM, Blogger Abdul Hidier said…

    berbelit juga lah kan nak cakap nihongo ni..
    saya waktu mula-mula blajo dulu, rasa cam tergeliat lidah ni..hehe

     
Post a Comment
<< Home
 
Waktu Solat
About Me

Name: Abdul Hidier
Home: Kulai, Johor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
Subscribe
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Add to Google

Add to My Yahoo!

Download
Neo

© 2006 Belajar Bahasa Jepun | Learn Japanese from the basic | Nihongo wo manabou Template by Isnaini Dot Com